Langkaer Life
  • Redaktionen
28. marts 2017 begav otte klasser fra Langkaer Gymnasium STX/HF/IB World School sig afsted til Aarhus Statsgymnasium for at afholde lokalfinale i Skrivecup, og da de tog derfra igen var det med en vinder fra Langkaer, nemlig Josefine Ingerslev 2.c.

Langkaer-elev i finale til skrivecup

Af: Vivyan Yan
04. maj 2017

Skrivecup er en konkurrence i kreativ skrivning, hvor man omskriver ældre tekster på en nyskabende og kreativ måde. To klasser fra Langkaer, nemlig 2.c og 1.j, har deltaget i konkurrencen, og da der var lokalfinale mod Statsgymnasiet, var det Josefine Ingerslev fra Langkaer, der løb med sejren.

På Statsgymnasiet var der utrolig mange forskellige remedieringer samt performances – med kreative indslag som en rap-version af Rødhætte, en fuldstændig morbid samling af indre monologer hvor tilskuerens moralske og etiske holdninger blev stærkt udfordret og meget andet.

Blandt alle remedieringerne var det Josefine Ingerslevs bidrag, som stod ud i mængden. Josefine havde lavet en remediering af digtet ”Interferens”, som oprindeligt er skrevet af Johannes V. Jensen i 1906, hvilket Josefine begrunder: ”Det var for mange en tid præget af paradigmeskift, afkristning og teknologisk udvikling. I digtet skriver Jensen om, hvordan hverdagen både er grå, trist og triviel, samtidig med at den ny verdensorden er ved at krakelere.” 

Josefine er overbevist om, at almindelige mennesker på den tid indimellem må have følt sig på udebane, eller eksistentielt hjemmefra netop midt i det modernistiske kaos, hvilket hun selv kommenterer, ”Jeg har, om ikke andet, så i hvert fald forsøgt at få digtet til at illustrere, at selvom feminisme-debatten i Danmark i dag er reduceret til diskussioner om amning og løngab, så lever patriarkatet og de normer, forventninger og tabuer det bærer med sig stadigvæk i bedste velgående. Og i en verden, hvor det stadigvæk er mænd, som besidder flest topposter og sætter dagsordenen, tror jeg, det er meget naturligt, at man som kvinde indimellem kan føle sig på udebane”. 

Med hensyn til valg af tekst, så mener Josefine at det er helt genialt, hvordan Jensen bruger, for sin tid, moderne dagligdagsartefakter til at understrege den hyper-moderne stemning, og at hun med sådanne kendetegn kan få defineret sin tid og de herskende problematikker; ” Min egen remediering af digtet var aldrig ment som en triviel opsang, det var blot rigtig interessant at erfare, gennem arbejde med gammel, dansk litteratur, at der til stadighed er nogle aktuelle problematikker som kan defineres på samme måde som for over hundrede år siden, om end det er nogle andre temaer”. 

 

Josefine vandt årets lokalfinale og skal derfor videre til landsfinalen den 4. maj 2017 på Egå Gymnasium, hvilket hun er meget stolt over. Hun pointerede at det var den universelle, almengyldige følelse af at være hjemmefra, som inspirerede hende til at tage kampen op med digtet, og selvom hun dog synes, at det er et relativt tungt digt, anbefaler hun stærkt alle at læse det. 

I kan læse Josefines digt her: 

Interferens

Den blå nat er så stille. 

Jeg ligger søvnløs.

Stilheden vider sig og klinger.

Det er lyden af tusinde miles fromhed.

Det er indre monologer, hvis tanker omkring udskam mødes med Tidens tonløse chauvinisme. 

Min krop, mine x-kromosomers distinkte aminosyrer-bindinger holder mig nede, og jeg overvejer med køligt hu omstændighederne for konstruktiv interferens mellem XX og XY.

Men så; en kraft passerer mine nerver, og jeg ligger som livløs, igen. 

Længe tænker jeg med iskold ro på den kvælende uretfærdighed, der er min skæbne.
Pludselig føler jeg mig ganske fremmed og uden at røre mig.

En ulidelig tanke giver udslag i min bevidsthed; At jeg har nederdel på i en verden af jeans. 

I morgen skal jeg stå op.

Med mit køn på slæb.

Ligesom alle morgener før.

I morgen skal jeg konfronteres med mit køn: 

Jomfruidealer, hygiejnebind tilsat parfume og menstruationssmerter, 

debatter om amning og ulige løn.

Og jeg tilstaar; enten er dette topnoteringen af patriarkatets evige gyldighed, ægte undertrykkelse, eller blot en vred og præmenstruel feminist 

Det nytter jo ikke at nægte det, X og Y er unægteligt forskellige.

Meiosen er en sønderdelende proces, tænker jeg.

Min bevidsthed arbejder skærende.

Jeg ødelægger af drift, til trods for mig selv. 
Intet er sandt. Intet er nederdelene værd. 

Aldrig har der været følt smerteligere hovmod end det, der føles ved besiddelsen af den rigtige kombination af kromosom-systemer. 

Når forestilling om en implementeret lighed, verdens topmålte under mødes med overbevisningen om det vestlige demokratis overlegne episteme, da græder jeg. 

Denne bitterhed, som gør mig så grim, dette djævelske spektrum af grimme følelser, som kvinder er i besiddelse af, den seksuelle frigørelse, det transcendentale køn, det er formen for den frie verden. 

Mine æggestokke ytrer sig som månedlig interferens.

Selve det skrigende forhold mellem at skulle stå op, tage i skole og kaste om sig med overskud, mellem alle øvrige disharmoniske smerteanfald, mine indre, gennemtrængende mavekramper 

To absolut identiske Y kromosomer mødes og drikker kaffe, mens de planlægger den nye verdensorden. 

Den blå nat er så stille. 

Jeg ligger søvnløs.

Stilheden vider sig og klinger, fniser, kryber sammen.

Det er lyden af tusinde miles fromhed, imellem et inferno af jakkesæt.

Det er indre monologer, hvis tanker omkring udskam mødes med Tidens tonløse chauvinisme. 

Den 16. marts overværede vi en workshop for 1.g’erne afholdt af Langkaers egne in-house design-specialister, Jane Kloster og Mette Mørch. Workshoppen var bare én af mange, de to designstuderende fra Designskolen Kolding har holdt på Langkaer. Workshoppen handlede om klasserumskultur på Langkaer med særligt fokus på, hvordan den er, og hvordan man kan forbedre den. Workshoppen var udelukkende for 1.g-elever, der var blevet udvalgt af lærerne i klasserne.

Transforming Culture: et møde med Langkaers to design-specialister

Af: Pernille Maja Carlsen og Pernille Beck Ulrich
26. april 2017

Da vi ankom, var eleverne godt i gang med at sidde i grupper og snakke. Vi gik hen og hilste på Jane og Mette som fortalte os, at eleverne lige nu var i gang med at notere de ting, de mente var vigtige for en god klasserumskultur. Vi tog en runde og så, hvad eleverne havde skrevet. Her dukkede ting op som det at acceptere hinandens forskellige holdninger, mindre larm i klasserne og ingen forskelsbehandling. De forskellig ting blev skrevet ned på billeder, og Mette forklarede, at billederne skulle visualisere det, de føler, og konkretisere det, så det ikke bare blev ord i luften.

Senere samme dag mødtes vi med Jane og Mette på lærerværelset, hvor vi sad og snakkede om deres projekt, men også om dem. Vi spurgte dem om deres helt konkrete projekt på Langkaer, og I kan læse deres svar herunder:

 

Hvad går jeres projekter ud på?

Jane: Mette arbejder mere med klasserumskultur på skolen, hvor hun designer et alternativt undervisningsforløb. Mens jeg arbejder med, hvordan man kan forbedre den generelle kultur på skolen, fx ved at lave respekt-plakater og arbejde med indretning af fællesområder. 

Ville projekterne kunne føres videre til andre skoler?

Jane: Altså vi bruger Langkaer som en case, fordi det er tanken, at det, Mette udvikler, og forhåbentlig også det, jeg udvikler, skal kunne føres videre, medmindre det er så specifikt, at det kun kan hjælpe jer. Men vi bruger jer som en case, så vi arbejder ud fra jer som eksempler, og så kan det forhåbentlig trækkes videre til andre gymnasier. 

Mette: Det er planlagt, at det, jeg skal lave, skal kunne spredes ud og være mere fleksibelt og bruges på andre skoler. Men altså det vi kommer til at lave, kommer ikke til at være et færdigt produkt, der kommer til at kunne stå alene. Det bliver nogle prototyper på noget, som så kan videreudvikles. 

Jane: Begge projekter startede i december 2016 og skal være færdige med første prototype i sommeren 2017. Herefter skal de evalueres og måske videreudvikles. Projekterne bliver udstillet på museet Koldinghus fra juni – oktober.  

Så hvorfor Langkaer?

Jane: Langkaer har jo været meget i medierne, og vi synes, det kunne være interessant at finde ud af, hvorfor I var så meget i medierne. For det står der jo en hel masse om i artiklerne, men noget andet er at snakke med jer om det. Langkaer er jo også meget speciel med sin elevsammensætning, så derfor er det jo også rigtig spændende at møde en gymnasiekultur, der er anderledes end den, vi kommer fra. Den situation, I har på Langkaer, bliver der jo ikke færre af, altså der kommer jo hele tiden flere kulturer til.  

Hvilket indtryk har I fået af Langkaer indtil videre? 

Mette: Lige nu har vi lært en masse om, hvordan Langkaer er, og hvordan det er at være elev på Langkaer. 

Jane: Det er en mega-spændende skole, og der er mega-mange elever, der helt vildt gerne vil være her, men samtidig er der også mange konflikter. Og det er nogle af de ting, vi gerne vil hjælpe jer med at løse, så det bliver et endnu federe sted at være. Altså når man snakker med jer, snakker I rigtig meget om mangfoldighed og kulturmøder, og I er bare så fantastiske til at se det positive i hinanden. Men der er nogle ting, der påvirker kulturen i en negativ retning, og det vil vi gerne hjælpe med at forbedre. 

Udover interviews og workshops, har Jane og Mette lavet plakater med udsagn om respekt fra en af de workshops, de har holdt. Plakaterne skal minde os om at være søde mod hinanden. Den 3. maj fra 16-22 afholder Jane en event på skolen, hvor kantinen og studieområdet bliver re-designet. Mette tester i øjeblikket idéer til  undervisningsforløbet i 1.p og 1.u. De har en instagram (@transformingculture) man kan følge, og en snapchat (@transform2017) man kan adde. 

Lidt bonus-info om Mette og Jane 

De er begge i gang med en kandidat i kommunikationsdesign på Designskolen Kolding og får undervisning i flere forskellige typer kommunikationsdesign, fx grafisk design, illustration og noget, der hedder interaktionsdesign, hvor mindre fag hører under. Man bliver blandt andet undervist i servicedesign og social design, som er det Jane og Mette især arbejder med. Der arbejder man med at designe en form for service, et system eller interaktioner mellem folk. Igennem uddannelsen er de blevet undervist i designproces og designmetode. Det er især de fag og metoder, de tager i brug i deres workshops og i forbindelse med deres arbejde her på Langkaer Gymnasium.

De har begge rejst meget omkring i Europa og fået erfaring. Mette har været i Holland og studeret noget, der hedder audiovisual design, på en designskole med fokus på film, og så var hun også i praktik som service-designer i Danmark. For hende var fokus meget på reelle cases, hvor man arbejder ude i felten, hvordan man indsamler information og viden så man har noget at løse sin problemstilling med, og hvordan man observerer, interviewer og kører workshops. Efter praktikken tog hun et år på Copenhagen Institute of Interaction Design (CIID), som er en etårig masteruddannelse i interaktionsdesign.

Jane har været et år i Oslo for at studerede service design og arbejde med Telenor. Hun lægger især vægt på, at design ikke længere kun er produkter, men også det rundt om. Man kan tage en stol som et eksempel. Tidligere handlede det mest om stolens udseende, hvorimod det designere laver nu fokuserer i højere grad på brugeren af den stol. Hvad har de brug for, og hvordan kan vi skabe denne her stol bedst muligt, så den passer til brugerens miljø og dens behov? Og det er det, de er i gang med her på Langkaer. De finder ud af hvad eleverne har brug for, ser det igennem deres øjne og former derefter deres “design”, så det passer til eleverne, der går og kommer til at gå på Langkaer gymnasium. 

Tre journaliststuderende stod klar med en masse feedback og redskaber, da Langkaer Life besøgte Journalisthøjskolen, DMJX, onsdag den 1. marts. Nu er vi klar til at give den alt, hvad vi har, i det kommende magasin.

Langkaer Life på Journalisthøjskolen: Klar med nye tricks

Af: Katrine Harboe Nielsen
14. marts 2017

For Langkær Life startede marts ud med et brag, da vi den 1. var på besøg på Journalisthøjskolen. Vi mødtes ude foran den grå betonbygning en kold onsdag morgen med missionen om at suge ALT, vi overhovedet kunne til os. Indenfor stod tre unge studerende på skolen klar til at modtage med en masse viden og kritik på sidste blad. De var velforberedte og vidste præcis, hvad Langkær Life manglede til at gøre os toptunede og klar til udgivelsen af vores næste blad.

 

De tre studerende, Emma Ellegaard, Astrid Ildor og Peter Skjødt Mygind, havde lavet en Powerpoint, hvor de satte fokus på en masse gode journalistiske redskaber. “Hvad man lærer på tre semestre på Journalisthøjskolen”, forklarede de med et glimt i øjet. Efter den lærerige “skoletime” blev vi vist rundt på skolen, hvor der både var radiostudie, tv-studie og meget andet. I kælderen var deres fredagsbar, hvor der var malet kendte journalister såsom Ulla Therkelsen og andre på væggene. De havde alle gået på skolen og var kommet tilbage som gæstebartendere til fredagsbarerne for at besøge skolen. Væggene var prægede med artikler og fotografier skrevet og taget af de studerende på skolen. På skolen var der på samme måde som på Langkær Gymnasium mange ting at lave frivilligt, inklusive flere magasiner udgivet af elever.

 

Efter rundvisningen opsatte de studerende et ‘redaktionsmøde’. Og det var dér, vi virkelig blev gjort helt klar til at give alt, vi har, i det nye magasin. Både i forhold til podcast, radio og bladet lyttede de studerende til vores ideer og processer og gjorde det helt klart, hvordan vi kunne gøre artiklerne ekstra skarpe og fede for jer læsere. Så vær klar og hold godt fast. For Langkaer Lifes næste blad kommer snart og blæser dig omkuld.

 

Hvorfor skal man vælge Langkaer Gymnasium? Langkaer LIFE var taget til Åbent Hus-aften, for at finde ud, hvad det egentlig vil sige at gå på Langkaer.

Podcast om Åbent Hus-aften

Af: Langkaer LIFE (red.)
30. januar 2017

Langkaer LIFE havde sendt Daniel Duus (2v) ud for at dække Åbent Hus-aftenen den 18. januar. Det er der kommet denne podcast ud af.

Udsendelsen er produceret og tilrettelagt af Daniel Duus for Langkaer LIFE, og du kan høre flere af Daniels udsendelser, hvis du besøger hans hjemmeside www.danielduus.dk

Redaktionen på Langaer life

Redaktionen

Langkaer Life er elevernes eget magasin, og redaktionen udgøres af elever fra alle tre uddannelser.

Medlemmer
Maria Rosdahl

Chefredaktør

Email: lg15vmrc@langkaer.dk

 

Thomas Kaae

Ansvarshavende for app, samt hjemmeside

Email: lg15vtk@langkaer.dk

Morten Kaae

Ansvarshavende for skolebladet

Email: lg15vmk1@langkaer.dk